Madplan til lille spiser

23. juli 2011

Alder:
9 mdr.

Madplan til lille spiser

Hej Helen

Vi har brug for nogle gode råd ang. mad til vores nu 9 måneder gamle datter. Hun har aldrig været en stor spiser, og kan ikke komme op på de anbefalede mængder – hverken med mme eller fast føde. Fødslen blev sat i gang 14 dage før termin(3340 gr.) Vi vil meget gerne hvis du vil lave en madplan til os og samtidig give os nogle råd til hvordan vi måske kan få hende til at spise lidt større mængder.

Vores nuværende dagsplan:

Kl. 6.30 Vi står op
Kl. 7.00 Havregrød med smag og mme af kop – hun spiser måske 1/2-3/4 dl grød
Kl. ca. 8.30 puttes til første lur – sover ca. 45 min
Kl. 10.00 Øllebrød med mme af kop – hun spiser måske max ½ dl. Efterfølgende får hun ca. 3 skefulde frugtmos. Hendes sult ved dette måltid er faldet og vi overvejer om det skal erstattes af noget andet!?
Kl. 12 Flaske med mme inden middagslur – hun drikker ca. 120 ml. Herefter sover hun 45 min – 1 time.
Kl. 15 Tilbydes her for tiden færdiglavet mad på glas eller tykmælk, avocado, frugt eller lign. med mme af kop til. Hun er ikke særligt interesseret i at spise og det bliver ikke til meget. Her plejede hun at spise rugbrød med smørbart pålæg men det gider hun slet ikke længere.
Kl. 16 Flaske med mme inden lur – hun drikker ca. 60 ml. Puttes herefter og sover ½- ¾ time. Det er dog ikke altid det lykkes at få hende til at sove selvom hun er træt. Så vi overvejer om det skal til at hedde 2 lure om dagen – men vi ved ikke hvordan vi så får hende til at sove mere end 45 min da det jo ikke kan holde hende kørende til kl. 19, hvor hun altid er meget træt.
Kl. 17.30-18 Aftensmad. For tiden får hun færdiglavet grød – hun spiser ca. 4 skefulde. Mme af kop. Herefter plejer hun at spise enkelte kogte broccolibuketter eller lign. mens vi ...

Annonce

... spiser.
Kl. 19 Puttes med flaske – hun spiser 100-140 ml. Sover til næste morgen.

Det er altid en kamp at få hende til at spise – men vi gør meget ud af at det er sjovt og vi hygger for ikke at forbinde det med noget surt. Vi putter altid lidt ekstra fedtstof i hendes mad – ca. 2 tsk olie(ikke den færdiglavede) – er det ok at putte lidt ekstra i? og hun får jerndråber hver dag. Hun sover fint igennem om natten og vi vækker hende ikke til flasker, når hun nu sover så godt. Vi har altid været meget opmærksomme på hendes manglende sult og det har resulteret i en del frustrationer, men vi er dog blevet mere trygge ved det og hendes vægt.

Vi har tidligere givet hende forskellige slags grøntsagsmos med kød/fisk, men det gider hun ikke mere. Da hun var 5,5 mdr havde hun en periode hvor hun slet ikke ville tage flasken, men vi kan nu få hende til at tage den lidt igen – dog vil hun stadig ikke suge af flasken. Hun gumler på den og får så den mælk der løber ud.

Hun er en meget glad og opmærksom og aktiv pige, men er dog ved sidste vejning faldet under sin kurve – vi venter nu på næste SP besøg i næste uge. Vi tror dog ikke hendes vægt er steget som den skal. Vores vægt siger at hun vejer 8,3 kg (er dog lidt ustabilt) Hun vejede 7,6 kg ved 6 mdr.(med ble og body)
Vi har ikke været så gode til at lade hende sidde med maden selv – hvilket vi ved vi skal til. Det har mest været riskiks hun har siddet med selv som mellemmåltid. Problemet er bare at hun så stort set ingenting får indenbords. Så vi har prioriteret at hun får mad i maven.

Kan du give os en god madplan og evt. råd til hvordan vi kan få hende til at spise mere i løbet af dagen?

Håber meget på at du kan hjælpe os - vi har brug for det.

Med venlig hilsen
bekymrede forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor