Brev:
Madplan til lille spiser
23. juli 2011
Alder:
9 mdr.
Madplan til lille spiser
Hej Helen
Vi har brug for nogle gode råd ang. mad til vores nu 9 måneder gamle datter. Hun har aldrig været en stor spiser, og kan ikke komme op på de anbefalede mængder – hverken med mme eller fast føde. Fødslen blev sat i gang 14 dage før termin(3340 gr.) Vi vil meget gerne hvis du vil lave en madplan til os og samtidig give os nogle råd til hvordan vi måske kan få hende til at spise lidt større mængder.
Vores nuværende dagsplan:
Kl. 6.30 Vi står op
Kl. 7.00 Havregrød med smag og mme af kop – hun spiser måske 1/2-3/4 dl grød
Kl. ca. 8.30 puttes til første lur – sover ca. 45 min
Kl. 10.00 Øllebrød med mme af kop – hun spiser måske max ½ dl. Efterfølgende får hun ca. 3 skefulde frugtmos. Hendes sult ved dette måltid er faldet og vi overvejer om det skal erstattes af noget andet!?
Kl. 12 Flaske med mme inden middagslur – hun drikker ca. 120 ml. Herefter sover hun 45 min – 1 time.
Kl. 15 Tilbydes her for tiden færdiglavet mad på glas eller tykmælk, avocado, frugt eller lign. med mme af kop til. Hun er ikke særligt interesseret i at spise og det bliver ikke til meget. Her plejede hun at spise rugbrød med smørbart pålæg men det gider hun slet ikke længere.
Kl. 16 Flaske med mme inden lur – hun drikker ca. 60 ml. Puttes herefter og sover ½- ¾ time. Det er dog ikke altid det lykkes at få hende til at sove selvom hun er træt. Så vi overvejer om det skal til at hedde 2 lure om dagen – men vi ved ikke hvordan vi så får hende til at sove mere end 45 min da det jo ikke kan holde hende kørende til kl. 19, hvor hun altid er meget træt.
Kl. 17.30-18 Aftensmad. For tiden får hun færdiglavet grød – hun spiser ca. 4 skefulde. Mme af kop. Herefter plejer hun at spise enkelte kogte broccolibuketter eller lign. mens vi spiser.
Kl. 19 Puttes med flaske – hun spiser 100-140 ml. Sover til næste morgen.
Det er altid en kamp at få hende til at spise – men vi gør meget ud af at det er sjovt og vi hygger for ikke at forbinde det med noget surt. Vi putter altid lidt ekstra fedtstof i hendes mad – ca. 2 tsk olie(ikke den færdiglavede) – er det ok at putte lidt ekstra i? og hun får jerndråber hver dag. Hun sover fint igennem om natten og vi vækker hende ikke til flasker, når hun nu sover så godt. Vi har altid været meget opmærksomme på hendes manglende sult og det har resulteret i en del frustrationer, men vi er dog blevet mere trygge ved det og hendes vægt.
Vi har tidligere givet hende forskellige slags grøntsagsmos med kød/fisk, men det gider hun ikke mere. Da hun var 5,5 mdr havde hun en periode hvor hun slet ikke ville tage flasken, men vi kan nu få hende til at tage den lidt igen – dog vil hun stadig ikke suge af flasken. Hun gumler på den og får så den mælk der løber ud.
Hun er en meget glad og opmærksom og aktiv pige, men er dog ved sidste vejning faldet under sin kurve – vi venter nu på næste SP besøg i næste uge. Vi tror dog ikke hendes vægt er steget som den skal. Vores vægt siger at hun vejer 8,3 kg (er dog lidt ustabilt) Hun vejede 7,6 kg ved 6 mdr.(med ble og body)
Vi har ikke været så gode til at lade hende sidde med maden selv – hvilket vi ved vi skal til. Det har mest været riskiks hun har siddet med selv som mellemmåltid. Problemet er bare at hun så stort set ingenting får indenbords. Så vi har prioriteret at hun får mad i maven.
Kan du give os en god madplan og evt. råd til hvordan vi kan få hende til at spise mere i løbet af dagen?
Håber meget på at du kan hjælpe os - vi har brug for det.
Med venlig hilsen
bekymrede forældre